Suomen suurin sähkötukkuliike luottaa LAPP Automaation laadukkaisiin tuotteisiin
LAPP Automaatio päätti pari vuotta sitten panostaa jakelukanavaliiketoimintansa kehittämiseen. Kun yhtiö ehdotti yhteistyön syventämistä urakoinnin, teollisuuden ja sähkönjakelun asiakasyrityksiä eri puolilla Suomea palvelevalle Soneparille, toivotettiin heidät nopeasti tervetulleeksi.
Noin 500 henkilöä työllistävä Sonepar Suomi Oy, joka tunnettiin kevääseen 2022 asti nimellä SLO Oy, on Suomen suurin sähkötukkuliike. Yhteistyössä LAPP Automaation kanssa Sonepar voi tarjota loppuasiakkaille merkittävää synergiaetua.
”Ryhdyimme pari vuotta sitten laittamaan jakelukanavaliiketoimintaamme uusiksi. Sonepar on looginen yhteistyökumppani, koska he ovat toimialalla erittäin osaava tekijä, heillä on runsaasti ammattitaitoa sekä huomattava määrä toimipisteitä Suomessa”, sanoo LAPP Automaation business development manager Martti Peitsara.
Laajan liiketoiminta-alueen voimakas kehittäminen ei tapahdu aivan sormia napsauttamalla. Peitsaran kohdalla tämä tarkoitti myös oman toimenkuvan viilaamista.
”Olen ollut mukana projektissa alusta alkaen ja alkuvaiheessa minunkin toimenkuvaani muutettiin. Kansainvälisesti ilmaistuna olen business development manager ja vastaan jakelukanavaliiketoiminnan kehittämisestä Suomessa”, Peitsara sanoo.
Tuotteiden laatu houkuttelee loppuasiakkaita
Yhteistyön aloittaminen Soneparin kanssa on vaatinut LAPP Automaatiolta paljon tutustumista ja jalkatyötä Soneparin toimipisteissä. Jo parissa vuodessa Sonepar on noussut merkittävään asemaan LAPP Automaation jakelukanavaliiketoiminnassa. Kaapeleista ja niihin liittyvistä tarvikkeista alkanut yhteistyö on laajentunut nopeasti myös muihin tuoteryhmiin.
Soneparin tuotepäällikkö Essi Pulkkinen myöntää, että LAPP Automaation tuotevalikoiman laajuus tuli heille vähän yllätyksenä, mutta yhtiön myyjät ovat verrattain lyhyessä ajassa päässeet hyvin tutuiksi tuotteiden kanssa. Pulkkinen myös kiittää laitevalmistajakumppanin tuotteiden laatua.
Kuva: Sonepar. Tuupakan varasto, myymälä ja pääkonttori.
”Tietyissä tuoteryhmissä LAPP Automaatiolla on tarjolla vahva brändi, kuten kaapeleissa LAPPin ÖLFLEX®, jolla se voi erottautua kilpailijoistaan. Monet toimijat, jotka ovat ylipäätään LAPP Automaation tuotteisiin tottuneet, osaavat niitä pyytää. He tietävät, mitä hakevat, ja millaista laatua voivat odottaa. Se on aivan tietty asiakaskunta”, sanoo Pulkkinen.
”Nykyään kysyntää on jo loppuasiakkailta meidän tuotteiden suuntaan. Meidän laadukkaat ja tunnetut tuotteemme ovat usein loppuasiakkaiden toive. Kun se yhdistetään Soneparin tuottamaan hyvään palveluun, niin kaikki ovat tyytyväisiä”, Peitsara kehaisee.
Aktiivisuus, avoimuus ja luottamus vauhdittavat yhteistyötä
Parin vuoden yhteistyö teollisella toimialalla ei ole kovin pitkä. Siinä ajassa oppii lähinnä ymmärtämään, miten paljon onkaan vielä opittavaa.
”Paljon on vielä oppimista, vaikka paljon tässä on jo opittukin. Käyn kollegani, aluemyyntipäällikkö Simo Lepojärven kanssa tapaamassa myyjiä keskimäärin neljällä Soneparin toimipisteellä viikossa, kun kummankin visiitit lasketaan yhteen. Meidät on otettu todella lämpimästi vastaan, mikä on toimivalle yhteistyölle erittäin tärkeää”, Peitsara sanoo.
”Aktiivisuus meidän myyjien suuntaan on erittäin tärkeää, sillä tuotteet ovat loppujen lopuksi melko geneerisiä. Tuotteita tarjoavat monenlaiset valmistajat ja jos siitä joukosta osaa erottautua, niin sillä on merkitystä. Henkilökohtaisesti arvostan myös LAPP Automaation toimintaa Suomessa ja paikallisia yhteyshenkilöitä, joihin ottaa yhteyttä”, Pulkkinen toteaa.
Pulkkisen mukaan palautteenhallinta on useassa asiakasprojektissa merkittävää. Kentältä kerättävä palaute ei aina koske pelkkää tuotetta, vaan se voi kohdistua yhteistyöhön laajemminkin. Asiakaspalaute saatetaan aina LAPP Automaation tietoon.
”Olemme menossa oikeaan suuntaan. Kun me tällä tavalla jatkamme, niin saadaan vielä hienoja tuloksia”, summaa Pulkkinen.
Kuva: LAPPin business development manager Martti Peitsara ja Soneparin tuotepäällikkö Essi Pulkkinen.