Tulosta

Lentoestevalot Werma

WERMA valmistaa ainutlaatuisen LED-tekniikan ansiosta kirkkaita ja pitkäikäisiä lentoestevaloja, joilla merkitään lentoturvallisuuden vuoksi lentoesteitä; rakennuksia, mastoja ja säiliöitä.

WERMAn lentoestevalot ovat LIOL A- tai LIOL B -luokiteltuja.

Tuotteiden lisäksi lentoesteiden merkinnän lainsäädäntöä ja lupamenettelyä on selvitetty alla.

Valikoima

Lentoestevalojen tyypit ovat:

280


280.410.55 - LIOL A, 12-50 VDC
280.470.55 - LIOL B, 24 VDC
280.470.68 - LIOL B, 230 VAC
280.480.68 - LIOL B, 230 VAC, virtavalvonta

WERMA 280 on pienitehoinen lentoestevalo. Saatavina ovat tyypit LIOL A (> 10 cd) ja LIOL B (> 32 cd).

LED-tekniikan ansiosta käyttöikä on jopa 50000 h. Käytännössä laite on siis huoltovapaa lähes 6 vuotta! Erittäin kevyt, kokonaispaino on alle 0,5 kg, koska kotelo ja valokupu ovat muovia. Valokuvun (PC) iskunkesto on 20 J, lisäksi on saatavana lankasuoja (lisätarvike). Asennus on mahdollinen alustaan, seinälle (lisätarvikkeella) tai putkeen (lisätarvikkeella). Jänniteversiot ovat: 230 VAC, 24 VDC ja 12-50 VDC.

Tuote on erityisen sovelias Suomen olosuhteisiin, sillä kotelointiluokka on IP 65 ja käyttölämpötila-alue on –30...+50 °C. Lisäksi sähköinen toiminta on testattu –40 °C lämpötilassa.

Suomenkielinen LIOL A -esite sivulla Werma-esitteet »

281


281.410.55 - LIOL A, 12-50 VDC
281.470.55 - LIOL B, 24 VDC
281.470.68 - LIOL B, 230 VAC
281.480.68 - LIOL B, 230 VAC, virtavalvottu

WERMA 281 on pienitehoinen lentoestevalo. Saatavina ovat tyypit LIOL A (> 10 cd) ja LIOL B (> 32 cd).

281 sopii äärimmäisiin olosuhteisiin; kotelointiluokka on IP66/68 ja se kestää myös UV-valoa, suolavettä ja lentopolttoaineita. Alumiinikotelo on suolavedenkestävää seosta ja se on pulveripinnoitteella suojattu. Lasikupu on karkaistua borosilikaattilasia. LED-tekniikka tekee 281-lentoestevalosta huoltovapaan. Käyttöikä, jopa 50000 tuntia, on 50 kertaa enemmän kuin perinteisellä hehkulampulla. Lamppujen vaihtamisen vaarallisissa korkeuksissa voi unohtaa! Jänniteversioit ovat: 230 VAC, 24 VDC ja myös akkukäyttöön erinomaisesti sopiva 12-50 VDC.

Yksi henkilö voi tehdä koko asennuksen: kaapelin sisäänvienti suuresta läpiviennistä on helppoa ja kotelon osat on liitetty toisiinsa turvavaijerilla. Laitteen voi kiinnittää suoraan alustaansa ulkonevista kiinnityskorvista tai putkeen M25-kierteellä ilman lisätarvikkeita.

Saksan vesiliikenne- ja merenkulkuhallinto (Federal Government's Water and Shipping Administration) on sertifioinut tuotteen fotometriset ominaisuudet; kirkkauden, valon avautumiskulman ja värin.

LIOL tyypit A ja B

Werman tyypit 280 ja 281 ovat molemmat pienitehoisia, luokan LIOL, tyypin A tai tyypin B lentoestevaloja (jatkuva punainen valo, "aviation red", "Low Intensity Obstacle Light", CIAO Annex 14).

  • Low Intensity Obstacle Light, Type A, valovoima > 10 cd
  • Low Intensity Obstacle Light, Type B, valovoima > 32 cd

Luokan LIOL lentoestevalo soveltuu Suomessa Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi:n tulkinnan mukaan lentoesteiden alaosien merkintään, jos yläosat merkitään voimakkaammilla valoilla. Kohteen luonteen vuoksi voi määräyksissä olla muitakin vaatimuksia, varmista aina Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi:n tulkinta tapauskohtaisesti. Katso kohta Lainsäädäntö.

Lainsäädäntö

Kansainvälinen siviili-ilmailujärjestö ICAO on luokitellut lentoestevalot useaan eri luokkaan ja tyyppiin valotehon, -värin, -taajuuden ja käyttökohteen mukaan. Pienitehoista lentoestevaloa (Low Intensity Obstruction Light, LIOL) voidaan käyttää matalissa rakenteissa, ylempänä tai laajoissa kohteissa on käytettävä keskitehoisia (MIOL) tai suuritehoisia (HIOL) lentoestevaloja. Näiden luokkien alla on lisäksi useita alatyyppejä. Kohteen luonteen mukaan voidaan ilmailumääräyksessä AGA M3-6 määritellä myös muita vaatimuksia valotehoille, valojen sijoittelulle ja määrille. Määräyksen tulkinta kuuluu lentoesteluvan myöntäjälle eli Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi:lle.

Suomessa lentoesteet on merkittävä Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi:n antamien määräysten mukaisesti.

Lentoesteitä käsittelee Ilmailulaki (1194/2009) 165 § , jonka mukaan merkin asettamiseen tarvitaan lentoestelupa, jos lentoeste:

  • ulottuu yli 10 metriä maanpinnasta ja sijaitsee lentopaikan läheisyydessä (alueen pitkät sivut ovat 500 metrin etäisyydellä kiitotien keskilinjasta ja lyhyet sivut 2 500 metrin etäisyydellä kiitotien kynnyksistä ulospäin)
  • ulottuu yli 30 metriä maanpinnasta ja sijaitsee 1 kohdassa tarkoitetun alueen ulkopuolella, mutta kuitenkin enintään 45 kilometrin etäisyydellä lentoaseman mittapisteestä
  • ulottuu yli 30 metriä maanpinnasta ja sijaitsee 1 kohdassa tarkoitetun alueen ulkopuolelta, mutta kuitenkin enintään 10 kilometrin etäisyydellä muun lentopaikan mittapisteestä
  • ulottuu yli 60 metriä maanpinnasta ja sijaitsee 1-3 kohdassa tarkoitettujen alueiden ulkopuolella.

Lupavaatimus koskee uuden lentoesteen asettamista ja olemassa olevan esteen korottamista tai sijaintipaikan muuttamista.

Lentoestelupaa haetaan Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi:lta (http://www.trafi.fi/ilmailu/organisaatioluvat/lentopaikat/lentoesteet)  ja lupapyyntöön on liitettävä ilmaliikennepalvelujen tarjoajan (yleensä Finavia Oyj) lausunto esteestä (http://www.finavia.fi/fi/lentoesteet).

Tiedostot

Suomenkieliset esitteet:
Werma 280 lentoestevalo » - mukana vain LIOL A -tyypit
Werma ääriolosuhteisiin »

Viimeisimmät tuotetiedot valmistajan verkkosivuilla:
www.werma.com  > 280 »  - LIOL A ja LIOL B
www.werma.com  > 281 »  - LIOL A ja LIOL B

Muita linkkejä:
Trafi - Ilmailu »
Finavia »

Yhteystiedot

  • SKS Automaatio Oy (Finland)
    Martinkyläntie 50
    FI-01720 Vantaa
    Tel: +358 20 764 61
    Fax: +358 20 764 6820
    automaatio(at)sks.fi
    Contacts »


  • SKS Automaatio Oy (Polska)
    Maciej Jastrzębski
    tel +48 514 791 897
    e-mail: maciej.jastrzebski@sks.eu