Kun yhteinen sävel löytyy, sitä ei hevillä vaihdeta

Lapp Automaatio, Ahlsell ja PJ Control tekevät yhteisiä asiakaskäyntejä, järjestävät yritysten välisiä koulutuksia ja laativat yhteisiä markkinointi- ja myyntisuunnitelmia. Erinomaiset tuotteet ovat yhteistyön perusta, mutta huipputuloksiin pääseminen vaatii myös välitöntä ja toimivaa vuorovaikutusta. 

Lapp Automaatio, Ahlsell ja PJ Control ovat vieneet tiiviistä yhteistyömalliaan päättäväisesti eteenpäin korona-ajasta huolimatta. Yritysten pitkään jatkuneessa yhteistyössä jokainen kolmesta yrityksestä pääsee hyödyntämään omaa erityisasiantuntemustaan. 

”Yhteistyö sai alkunsa, kun Lapp Automaatio päätti panostaa strategiassaan vahvasti jakelukanavaliiketoimintaan. Samoihin aikoihin Ahlsell alkoi kehittämään sähkötarvikkeiden ja komponenttien valikoimaansa. Molemmat yritykset olivat valmiiksi tunnettuja brändejä omilla aloillaan ja laadimme konkreettisen suunnitelman osapuolten asiantuntijuuden ja saavutettavuuden kasvattamiseksi”, Lapp Automaation liiketoiminnan kehityspäällikkö Martti Peitsara muistelee.

Yhteistyö synnytti synergiaetuja, jossa Lapp Automaation mukanaan tuoma valmistajien ja maahantuojan ymmärrys täydentyy Ahsellin tiiviillä yhteyksillä asennus- ja urakointiliikkeisiin. Kolmantena mukaan yhteistyöhön kutsuttiin PJ Control, joka on toiminut Lapp Automaation automaatiopartnerina jo noin kahdenkymmenen vuoden ajan. Nykyään PJ Control on osa Ahlsell-konsernia.

Asiantuntemus ei kulje vain sähköpostilla

Yritysten yhteistyön näkyy niin yritysten päivittäisessä työssä kuin pidemmän aikavälin suunnittelussa.  

Yksi esimerkki päivittäisestä yhteistyöstä ovat yritysten edustajien säännöllisesti tekemät yhteiset asiakaskäynnit, joiden aikana keskitytään ratkomaan asiakkaiden ajankohtaisia kysymyksiä, kuten esimerkiksi tuotantolinjaston modernisointia, koneiden tai komponenttien uusimista tai tuotannon valvonnan parantamista. 

”Asiakaskäynneillä kaikki voivat pelata omilla vahvuuksillaan, sillä Ahlsell ja PJC tuntevat parhaiten asiakkaan tarpeet ja me puolestamme tuotteet. Tämä tarkoittaa myös, että asiakkaan asiat etenevät nopeasti. Asiakaskäynneillä nousee usein esiin myös muita ideoita”, Peitsara kertoo.

Toisinaan yritykset löytävät asiakkaan tarvitseman ratkaisun olemassa olevista LAPP-tuotteista. Tarvittaessa Lapp Automaatio valmistaa myös täysin asiakkaan kulloiseenkin tarpeeseen räätälöityjä tuotteita. Ensiluokkainen asiantuntemus ja korkealaatuiset tuotteet luovat pohjan onnistuneelle yhteistyölle.

PJ Controlin asiakaspäällikkö Esko Pamppunen nostaa esiin yritysten välisen toimivan keskusteluyhteyden. Yritysten edustajat ovatkin päivittäin tekemisissä esimerkiksi asiakkaiden tuotekyselyiden tiimoilta.

”Kahdenkymmenen vuoden aikana muodostuu väkisinkin ystävyyssuhteita, mikä näkyy esimerkiksi siinä, että asioista voidaan puhua oikeilla nimillä. Lapp Automaation yhteyshenkilöt ovat nopeasti viestillä tai puhelimella tavoitettavissa, mikä auttaa myös meitä palvelemaan asiakkaitamme paremmin”, Pamppunen kertoo.

Yritysten sulavasti toimiva yhteistyö parantaa myös asiakaskokemusta, kertoo Ahlsellin myyntipäällikkö Juha Veneranta.

”Tukkuliikkeen ja asiakkaan välinen kauppa nojaa vahvasti henkilöiden välisiin suhteisiin. Asiakkaan näkökulmasta on uskottavampaa, kun Lapp Automaation asiantuntija on mukana kertomassa ratkaisuistaan. Kun meidän ja LAPP:n yhteinen sävel löytyi, sitä ei hevillä vaihdeta”, Veneranta toteaa.

Osaamista jaetaan puolin ja toisin

Säännöllisin väliajoin järjestettävät koulutustapahtumat ovat vakiintuneet tehokkaaksi tavaksi jakaa yritysten välistä asiantuntemusta. Korona-aikana koulutukset painottuivat Teamsiin, mutta viime aikoina on yritysten edustajat ovat jälleen kokoontuneet paikan päälle.

”Tukkuliikkeenä valikoimamme on todella laaja, ja onkin tärkeää, että Lapp Automaatio on aina tarvittaessa pystynyt järjestämään myyjillemme tuotekoulutuksia. Kutsumme myös kerran vuodessa koolle isomman joukon sellaisia urakoitsijoita, joilla on kiinnostusta syventää omaa osaamistaan. Koulutukset ovat samalla oiva tilaisuus myös tutustua paremmin”, Veneranta kertoo.

Peitsaran mukaan yritysten yhteistyö on ollut tuloksellista.

”Olemme päässeet joka vuosi asetettuihin tulostavoitteisiimme ja olemme erittäin tyytyväisiä yhteistyöhön. Nälkä kuitenkin kasvaa syödessä, ja vuodelle 2023 olemme asettaneet entistäkin kunnianhimoisemmat tavoitteet”, Peitsara hymyilee.


Asiantuntijamme apunasi
ota yhteyttä!

Tekninen myynti
Tarjouspyynnöt, speksaus, tuotetuki

020 764 6410

Email


Asiakaspalvelu
Avoimet tilaukset, tilausten seuranta

020 764 6420

Email